Witamy Szkołę, żegnamy maj w nastroju poetyckim!

Finał Konkursu Recytatorskiego w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Świątnikach

Tradycyjnie w Szkole Podstawowej w Świątnikach ma swój przebieg Konkurs Recytatorski. W tym roku szkolnym było o tyle trudniej, że zdalne nauczanie utrudniało kontakt nauczycieli z uczniami, toteż organizacja tego przedsięwzięcia mogłaby okazać się niemożliwa. Nie w szkole w Świątnikach!

W dniu 31. maja br. odbył się finał Szkolnego Konkursu Recytatorskiego w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Świątnikach, który – jak każdego roku – jest organizowany przez nauczyciela języka polskiego, Małgorzatę Wodnicką, a udział w nim biorą uczniowie klas IV-VIII.

Przygotowania do prezentacji finałowej miały miejsce znacznie wcześniej. W lutym 2021 roku uczniowie starszych klas zobowiązani zostali do przygotowania jednego utworu literackiego (lub jego fragmentu) i recytacji w klasowym etapie Konkursu Recytatorskiego. Wybór tekstów był dowolny, toteż przekrój tematyczny utworów okazał się niezwykle szeroki – od tematyki patriotycznej, poprzez zachwyt przyrodą, po utwory o charakterze filozoficznym. Jedni uczniowie zdecydowali się na poezję recytowaną, inni – na śpiewaną. Przesłuchania zdalne – mimo utrudnień – pozwoliły wyłonić finalistów, którzy mogli przejść do etapu ogólnoszkolnego.

Z klasy IV: I m. Kacper P., II m. Adam G., III m. Jakub F. Z klasy V: I m. Piotr Sz., II m. Joanna S., III m. Weronika R.. W zespole szóstoklasistów recytacjami wyróżnili się uczniowie: I m. – Filip K., II m. – Jagoda O., III m. – Lena N., III m. – Wojciech K. oraz Klaudia Ch. i Maria G., a w zespole siódmoklasistów najlepsi w eliminacjach klasowych okazali się: I m. – Alicja L., II m. – Jessica O. i III m. – Kinga Ch. Listę finalistów rozgrywek klasowych zamknęli ósmoklasiści: I m. – Franciszek P., II m. – Antoni P., II m. – Adrianna R., II m. – Marcin H., III m. – Agnieszka M., III m. – Wojciech O. oraz Amelia K. Wymienieni uczniowie czekali na odpowiedni moment, by zaprezentować się w „na żywo” w uroczystym finale Konkursu. Okazją był pierwszy dzień powrotu uczniów do szkoły po nauczaniu zdalnym i hybrydowym, bo czy jest piękniejszy sposób na powitanie całej społeczności szkolnej, a tym samym pożegnanie najpiękniejszego miesiąca wiosny – maja, jeśli nie piosenką i poezją?

W dobry, optymistyczny nastrój wprowadziła uczniów ćwiczona „na gorąco” piosenka zespołu Dwa Plus Jeden „Na luzie”. Zaśpiewali ją wszyscy – uczniowie i nauczyciele. Fragment utworu znanego zespołu miał odrodzić optymizm i radość życia po wielomiesięcznym trudzie nauki zdalnej.

To, co się da, / Podziel na dwa,
Bez namysłu dziel.
Uciechy dnia, / Do pieca drwa,
Życia czerń i biel.
Jeśli Ci los / Nabije trzos,
Nie chowaj go w sienniku,
Tylko podziel, podziel, / Podziel, podziel,
Go na dwa! […]

– Tak radośnie śpiewali wszyscy uczniowie i nauczyciele obecni na spotkaniu.

Do udziału w finale Konkursu Recytatorskiego, któremu przyświecało motto:
Poezja to szczery głos duszy ludzkiej.

– fragment wyjęty z powieści „Ludzie bezdomni” Stefana Żeromskiego (Dekorację na uroczystość przygotowała Pani Sylwia Galicz – Bobrowska, bibliotekarz szkolny) – zdecydowało się przystąpić piętnastu uczestników. Komisja złożona z nauczycieli – Pań: Ewy Żurawik, Joanny Szukały, Ewy Szymajdy i Renaty Barny – Cieciory – miała trudne zadanie wyłonienia najlepszych recytacji, a Komisja Plebiscytu Publiczności, w której skład weszli przedstawiciele klas IV-VIII (Jagoda S. z kl. IV, Marlena M. z kl. V, Ewa D. z kl. VI, Julia P. z kl. VII oraz Michał L. z kl. VIII) – swojego idola.

Kryteria oceny recytacji:
1. Wybór – poziom trudności; Czy utwór jest na miarę możliwości recytatora?; Czy recytator rozumie tekst?
2. Interpretacja – odpowiednia intonacja i modulacja;
3. Interpretacja – tempo i rytm;
4. Interpretacja zgodna z tematem i stylem tekstu,
5. Właściwe akcentowanie; obrazowanie słowne;
6. Sprawność aparatu mowy, kultura słowa – dykcja;
7. Wygłaszanie tekstu z odpowiednim napięciem emocjonalnym i z następstwem pauz.
8. Przekaz, postawa.
9. Ogólne wrażenie – odbiór utworu.

Wybór najlepszych recytacji okazał się dość prosty: I m. zajął Filip K. z kl. VI, II m. zajął Piotr Sz., uczeń kl. V, a III m. przypadło Alicji L. z kl. VII. Wyróżnienie uzyskała szóstoklasistka, Klaudia Ch.

W Plebiscycie Publiczności najwięcej głosów zebrał zwycięzca Konkursu: Filip K.

Wszyscy uczestnicy pierwszego etapu Konkursu Recytatorskiego oraz finaliści etapu szkolnego otrzymali dyplomy, a uczniowie wyróżnieni za najlepsze i najciekawsze recytacje otrzymali nagrody książkowe ufundowane z programu profilaktycznego realizowanego w Szkole w Świątnikach „Nasza Szkoła Dobrego Wychowania”. Filip otrzymał także „złote” pióro – Nagrodę Publiczności, także sfinansowaną ze środków programu profilaktycznego.

Na dyplomach przekazanych uczniom umieszczony był cytat pochodzący z wiersza anonimowego autora „Na skraju marzeń”:
Znajdźmy się tam, gdzie niebo styka się z naszymi marzeniami,
Na obłokach drzemią
Niespełnione nadzieje.

Jeśli w codziennym życiu takie życzenie jest nierealne, tym razem – nasze poetyckie święto – na pewno nam to umożliwiło.

#MW

Galeria