Zielona Szkoła 2015

Znajdziecie tu Państwo wszelkie informacje dotyczące Zielonej Szkoły 8-12.06.2015r.

 

Zapraszamy do podglądania co się dzieje na profilu Karkonoskiego Parku Narodowego - Misja Przyroda, który dostępny jest tutaj

 

Dzień 5

Piątek, czyli „Przyroda? Jestem za!”

Ostatni dzień naszej misji rozpoczął się zajęciami o świcie, czyli poranną wyprawą łowców przygód. Siedmioro chętnych pod opieką nauczycielki przyrody wyruszyło z miejsca zakwaterowania o godzinie 4:30 na łąkę należącą do Karkonoskiego PN. Świt powitał nas licznymi odgłosami ptasich treli, jaskółkami siedzącymi na drutach, trawą i roślinami zielnymi skąpanymi w rosie, budzącymi się do życia motylami, szumem potoku. Niestety jedynym kręgowcem, prócz ptaków, jakiego udało nam się zobaczyć był kot spotkany w drodze powrotnej do gościńca. Po ostatnim, pożegnalnym śniadaniu, już spakowani wyruszyliśmy z naszymi nauczycielkami na warsztaty na temat „życia w środowisku wodnym”. Zagadnienia dotyczące przystosowań fauny i flory do życia w wodzie i oceny jakości wody obserwowaliśmy na przykładzie potoku Wrzosówka i sztucznego stawu.

Po powrocie wykonaliśmy na podsumowanie Zielonej Szkoły kartę pracy dotyczącą Karkonoskiego Parku Narodowego. Wszyscy z pobytu na Misji Przyroda – Zielone Szkoły w Parkach Narodowych jesteśmy bardzo zadowoleni. Naszym rówieśnikom polecamy zwiedzanie Karkonoskiego Parku Narodowego.

Do zobaczenia na karkonoskich szlakach!

Galeria

 

 

Dzień 4

Czwartek, czyli wycieczka terenowa „Wyprawa w poszukiwaniu przygody związku człowieka i przyrody”

Kulturalną przygodę w przyrodzie rozpoczęliśmy o godzinie 9 od spotkania ze znajomym już Panem Leszkiem Skrętkiewiczem. Na początku Pan Przewodnik przedstawił nam cel wycieczki oraz przypomniał zasady obowiązujące podczas pobytu w Parku Narodowym. Następnie pokonując piękny czterokilometrowy szlak turystyczny z Jagniątkowa w stronę Chojnika podziwialiśmy malownicze tereny Karkonoszy. Dało się zauważyć przebudowę drzewostanu, której dokonują wspólnie pracownicy leśni i pracownicy Parku. Podczas jednego z przystanków, będąc w ukrytej, leśnej kamerze dowiedzieliśmy się, że dzięki takim zdobyczom techniki zostały zauważone na tym terenie dwa wilki i ryś. Pracownicy Karkonoskiego PN mają nadzieję, że wyprawa zwiadowcza drapieżników przyniesie pozytywny skutek i zwierzęta zadomowią się w Karkonoszach. Ruszyliśmy dalej i pokonując dwa strome podejścia oraz ok. 190 schodów dotarliśmy do bramy Zamku Chojnik. Pan Przewodnik przedstawił nam w bardzo ciekawy sposób historię zamku. Wyjątkowo zainteresowani pręgierzem otrzymaliśmy zaskakującą odpowiedź, że największym przewinieniem mieszkańców zamczyska, karanym męczeńską śmiercią było… podpalanie. Mieliśmy także okazję zobaczyć średniowieczną toaletę :) (całe szczęście współczesne są wygodniejsze i bardziej higieniczne). Zwiedzanie zamku zakończyliśmy wspinaczką na wieżę widokową, z której rozpościerał się przepiękny widok na Kotlinę Jeleniogórską. Nas najbardziej zainteresowały stawy, będące miejscem żerowania orła bielika, mającego swoje półtonowe gniazdo na pobliskim starym buku. Droga do autokaru czekającego na nas w Sobieszowie prowadziła przez niedostępne turystom ścieżki, na pokonanie, których mieliśmy specjalne pozwolenie Dyrektora Karkonoskiego PN.

Kolejnym punktem naszej wyprawy było Uzdrowisko Cieplice. Olbrzymie wrażenie zrobiły na nas atrakcje znajdujące się w Parku Zdrojowym: Teatr, Muszla Koncertowa, Rzeźba Archanioła Gabriela, i pomnik przedstawiający dwa wysokie „miecze grunwaldzkie”, na których w formie płaskorzeźby przedstawione są sceny historii Polski. W drodze do Muzeum Przyrodniczego podziwialiśmy zabytki architektury dawnej: pałac Schaffgotschów, w którym obecnie mieści się filia Politechniki Wrocławskiej, Ewangelicki Kościół Zbawiciela, katolicki Kościół Świętego Jana Chrzciciela. W samym muzeum oglądaliśmy zarówno zbiory przyrodnicze (m.in. kolekcje motyli, muszli, skał i minerałów, rogów i poroży, jaj ptasich, dermoplastycznych preparatów ptaków) jak i zbiory historyczne oraz ule figuralne „12 Apostołów”. Pełni wrażeń pożegnaliśmy się z Cieplicami wykonując pamiątkowe zdjęcia w Parku Zdrojowym.

Podczas wieczornych zajęć podsumowujących wycieczkę niemal jednogłośnie stwierdziliśmy, że cała wyprawa w poszukiwaniu przygody związku człowieka i przyrody nam się udała! Duża w tym zasługa naszego Przewodnika Pana Leszka Skrętkiewicza, który wypełnił nam dzień tyloma atrakcjami, że trudno wybrać tą najciekawszą. Dzień zakończyliśmy tanecznie na zabawie pożegnalnej.

Przed nami zajęcia „Świt w przyrodzie – poranna wyprawa łowców przygód”, a więc dobranoc...

 

Galeria

 

Dzień 3

Środa, czyli „Od czasu, do czasu idziemy do lasu…”

Nasze prośby zostały wysłuchane i dzisiejszy dzień bez opadów sprzyjał zajęciom terenowym, na które zaprosił nas Pan Leszek Skrętkiewicz. Zanim poszliśmy „w las” uczyliśmy się wykonywać sadzonki jarzębiny w Banku Genów w Jagniątkowie. Po tych bardzo ciekawych i odpowiedzialnych zajęciach wyruszyliśmy na wyprawę (oczywiście po umyciu rąk).

Każde w góry nie powinno odbywać się bez kompasu i znajomości kierunków geograficznych, dlatego też rozpoczęliśmy od ich wyznaczania. Najpierw na podstawie obserwacji przyrody, a następnie przy pomocy kompasu. Większość z sześciu grup, na które byliśmy podzieleni poradziła sobie wyśmienicie. Nie był to jednak koniec tych ćwiczeń, bo w ramach powtórzenia Pan Przewodnik odpytał nas z umiejętności posługiwania się różą wiatrów w praktyce. Nie oszczędził nawet naszych opiekunek. :)

Kolejnym etapem wyprawy było poznawanie ciekawostek dotyczących naturalnego ekosystemu leśnego. Na przykład dowiedzieliśmy się, że jeden dorosły świerk w ciągu doby „wypija” aż 300 litrów wody, a jedna sarna potrafi w ciągu swojego posiłku zjeść do 3000 czubków małych drzewek! Znaleźliśmy także żabę trawną, co było pretekstem do opowieści o bioindykatorach (wskaźnikach), takich jak właśnie żaby, czy salamandry. Spotkanie z Panem Leszkiem zakończyliśmy rozdaniem przez niego nagród wczorajszego konkursu „Nasza wyjątkowa roślina, grzyb lub zwierzę” (zwycięzcy: Oliwia Hąnkała, Ala Grudzińska, Gosia Wojciechowska, Oliwia Baszak, Emilka Lach i Julia Hrycak, wyróżnienia: Agnieszka Maniowska, Kacper Małek, Krzyś Smoliński i Paweł Fornal). Po obiedzie (zjedzonym ze smakiem po fantastycznej, ale jednak męczącej wyprawie) i krótkim odpoczynku zajęliśmy się „nocnymi łowcami”. Na zajęciach w ośrodku poznaliśmy gatunki sów występujące w Polsce i ich krótką charakterystykę. Następnie zajęliśmy się jedynymi latającymi ssakami, czyli nietoperzami. Pani od przyrody przybliżyła nam ich zwyczaje, a my pracowaliśmy z kartami pracy i składaliśmy nietoperze z origami. Po kolacji mogliśmy odpocząć przy ognisku i nabrać sił na nocną „zabawę w podglądaczy”. Całą grupą wyruszyliśmy do lasu :) i zajęliśmy stanowiska w swoich czatowniach oczekując nocnych łowców. Opłaciło się! Gdy zapadł zmierzch swoją ucztę rozpoczęły nietoperze. Obserwacja tych latających ssaków zachęciła nas do przeprowadzenia gry dydaktycznej „Nietoperze i ćmy”. Szkoda, że nie jesteśmy chiropterologami i nie wiemy jakie nietoperze krążyły nad nami. Po dniu tak wypełnionym wrażeniami chętnie wracamy do naszych pokoi wyspać się przed jutrzejszą wyprawą na zamek Chojnik. Zaczynamy o 9.

PS. Zadanie z wczoraj wykonane. Pan Leszek Skrętkiewicz odpowiedział nam, że jaja znalezione nad potokiem należą prawdopodobnie po ptaka o nazwie Pluszcz.

 

Galeria

 

Dzień 2

 

Wtorek, czyli „Od mrówki do świerka różnorodność wielka”

Niestety także i dziś pogoda nas nie rozpieszczała, a dzień powitał nas mgłą i deszczem. Mimo to uczestniczyliśmy w terenowych zajęciach dotyczących bioróżnorodności Karkonoskiego PN. Po śniadaniu ubraliśmy się ciepło, przeciwdeszczowo – w kalosze i płaszcze nieprzemakalne i wybraliśmy się z Panią Sabiną Tabaką na wielką wyprawę w poszukiwaniu skarbów przyrody. Następnie już w ciepłych pomieszczeniach naszego ośrodka wysłuchaliśmy ciekawych historii dotyczących Karkonoszy i bioróżnorodności Karkonoskiego PN. Od Pani Sabiny dowiedzieliśmy się jaka była przyczyna katastrofy ekologicznej do jakiej doszło w Karkonoszach i Górach Izerskich w latach 70-80 XX wieku. Na szczęście ludzie opamiętali się i postanowili pójść na przykładem natury. Wymarłe świerki sprowadzane z Alp zastąpiono gatunkami rodzimych drzew liściastych (głownie buków) i iglastych. Aby młode drzewka miały większe szanse przetrwania sadzono je blisko „martwych” drzew, które dawały im schronienie, pożywienie,… Dziś las na szczęście znów jest piękny i żywy, pełen różnorodnych gatunków roślin, grzybów i zwierząt! :)

W dalszej części warsztatów podzieleni na trzy zespoły robocze: ekspertów od roślin, porostów i grzybów, zwierząt bezkręgowych oraz kręgowców wypełniając karty pracy pogłębialiśmy swoją wiedzę zdobytą na wyprawie.

Po tak „wyczerpujących” zajęciach zmuszeni byliśmy wyruszyć na dwukilometrowy spacer (w jedną stronę!) do sklepu, w celu uzupełnienia zapasów cukrów prostych. :D Pokrzepieni glukozą, łagodni jak baranki, z największą przyjemnością wsłuchiwaliśmy się w odgłosy natury podczas popołudniowych warsztatów terenowych i zebraliśmy potrzebny do kolejnych zajęć materiał przyrodniczy. Fragmenty roślin posłużyły nam do poznania szczegółów ich budowy. Na podsumowanie dnia obejrzeliśmy film o bioróżnorodności Karkonoskiego PN i uzupełniliśmy notesy reportera. 

Na jutrzejszym spotkaniu z Panem Leśniczym (już o 9:30) musimy dowiedzieć się jakiego ptaka jaja znaleźliśmy w okolicy potoku Wrzosówka. Oby tylko jutro nie padało…!

Galeria

 

 

Dzień 1

Poniedziałek, czyli pierwszy dzień naszej Misji Przyroda rozpoczął się niezbyt udanie, bo mokro i ponuro. W drodze do "Koralowej Ścieżki" chcieliśmy obejrzeć eksponaty w Parku Miniatur w Mysłakowicach - Budowle świata. Niestety nasza wizyta w tym ciekawym miejscu zakończyła się bardzo szybko z powodu padającego deszczu. Na szczęście nasze humory poprawiły nam widoki szczytów Karkonoszy, ruin Zamku Chojnik i poprawa pogody. Po zakwaterowaniu w ośrodku wyruszyliśmy na pierwsze zajęcia w Banku Genów, gdzie mieliśmy okazje zobaczyć szkółkę leśną, torfowisko wysokie i wiele ciekawych roślin występujących na obszarze Karkonoskiego PN. Następnie w czterech grupach: Dzwoneczków, Muflonów, Karkonoskich wodospadów i Przyrodników-Podróżników wyruszyliśmy z mapami na poszukiwanie skarbów. W drodze po skarb,grupa Muflonów uratowała 4 żaby trawne, uwięzione w głębokim, betonowym kręgu. Wszystkim grupom udało się osiągnąć cel, którym jak się okazało były ciekawe publikacje na temat ścieżek dydaktycznych Karkonoskiego PN. Po kolacji ponownie wyruszyliśmy na spotkanie z przyrodą. Tym razem poznawaliśmy ją różnymi zmysłami - komponowaliśmy własne perfumy z darów lasu i tworzyliśmy autoportrety i pejzaże wykorzystując materiał przyrodniczy. Zabawa była przednia, ale z lasu wypędziły nas uciążliwe komary. Nie ma tego złego, co by na dobre nie wyszło, bo dzięki temu mieliśmy więcej czasu na wypełnienie notesów reportera i zabawy integracyjne.

Kolejne spotkanie z przyrodą jutro od 9:30. Nie możemy się doczekać :)

Galeria

 

SPIS RZECZY POTRZEBNYCH DO ZABRANIA NA ZIELONĄ SZKOŁĘ:

  1. Ważna legitymacja szkolna (z uzupełnionym numerem PESEL), prosimy o złożenie legitymacji do wychowawców najpóźniej we wtorek;
  2. Książeczka zdrowia złożona u wychowawcy.
  3. Ubranie na każdy dzień.
  4. Kurtka lub polar.
  5. Kurtka przeciwdeszczowa, kalosze.
  6. Dobre, wygodne buty do wędrówek i pieszych wycieczek (najlepiej 2 pary).
  7. Spodnie długie (2 pary).
  8. Piżama.
  9. Ciepła bluza.
  10. Czapka lub chustka przeciwsłoneczna.
  11. Koszula lub cienka bluza z dł. rękawem.
  12. Bielizna osobista (najlepiej tyle zmian, ile jest dni).
  13. Skarpetki (co najmniej 6 par).
  14. Kapcie.
  15. Klapki pod prysznic.
  16. Ręczniki (do rąk, do kąpieli).
  17. Przybory toaletowe (mydło, szczotka, pasta do zębów, grzebień, szczotka do włosów, szampon.
  18. Podręczny plecak-chlebak lub torba na wycieczki.
  19. Preparat przeciwko komarom, kleszczom.
  20. Piórniki z przyborami tj. kredki, ołówki, długopisy, gumki do ścierania, nożyczki, temperówki, mazaki, linijka, klej, etc.

 

Na podróż autobusem należy zabrać:

  1. suchy prowiant, napoje niegazowane;
  2. w przypadku objawów choroby lokomocyjnej należy wziąć leki zapobiegawcze (Aviomarin) i woreczki;
  3. wygodny ubiór.

 

Regulamin uczestnika zielonej szkoły Misja Przyroda
08.06.2015r. – 12.06.2015r.

  1. Uczestnicy zielonej szkoły swoimi podpisami przyjmują do wiadomości, że warunkiem uczestnictwa w w/w formie wypoczynku jest przestrzeganie niniejszego Regulaminu.
  2. Uczestnik zielonej szkoły ma obowiązek posiadać podczas wyjazdu ważną legitymację szkolną i książeczkę zdrowia (w depozycie u opiekunów).
  3. Wszelkie rzeczy wartościowe (np. biżuterię, telefon, aparat fotograficzny, tablet, komputer, odtwarzacz muzyczny itp.) uczestnik zielonej szkoły zabiera na własną odpowiedzialność – Kierownik i opiekunowie w żadnym wypadku nie odpowiadają za tego typu rzeczy.
  4. Za wszelkie szkody wyrządzone przez uczniów podczas pobytu odpowiadają rodzice.
  5. Rodzice zobowiązani są zaopatrzyć dziecko w leki (w wypadku ich stałego zażywania) i poinformować Kierownika i opiekunów o tym fakcie.

 

Uczestnicy zielonej szkoły:

  1. będą dbać o swój bagaż i pieniądze;
  2. będą współodpowiedzialni za dyscyplinę i porządek, przestrzegać będą punktualności, wykonywać przejęte na siebie obowiązki oraz będą przestrzegać zasad higieny i kultury osobistej;
  3. w miejscu noclegowym będą postępować zgodnie z obowiązującym tam regulaminem i zasadami bhp;
  4. podczas wycieczek, a zwłaszcza zwiedzania obiektów, będą pilnie słuchać przewodnika;
  5. będą przestrzegać zasad higieny i bezpieczeństwa w korzystaniu z urządzeń i obiektów; z urządzeń sportowych korzystać będą zgodnie z ich przeznaczeniem;
  6. w trakcie transportu autokarem do i z Ośrodka wypoczynku, a także w trakcie wycieczek autokarowych będą się stosować do poleceń opiekunów, nie będą chodzić w trakcie jazdy po autokarze, ani wychylać się przez okna pojazdu, będą dbać o porządek;
  7. wszelkie niedyspozycje związane z jazdą autokarem będą zgłaszać natychmiast opiekunowi;
  8. będą przestrzegać przepisów ruchu drogowego i zachowywać ostrożność na ulicach i w innych miejscach, w których może grozić jakiekolwiek niebezpieczeństwo;
  9. w trakcie pobytu poza Ośrodkiem na wszelkich zajęciach i wycieczkach pod żadnym pozorem nie będą oddalać się od grupy;
  10. nie będą samodzielnie, bez zgody opiekunów opuszczać terenu Ośrodka;
  11. posiłki spożywać będą w wyznaczonym czasie i miejscu przestrzegając podstawowych zasad zachowywania się przy stole;
  12. nie będą spożywać alkoholu pod żadną postacią, nie będą używać środków odurzających, nie będą palić wyrobów tytoniowych;
  13. nie będą używać przemocy fizycznej i psychicznej w stosunku do współuczestników;
  14. nie będą posiadać żadnych materiałów niebezpiecznych typu zapałki, świece, zapalniczki, petardy, „diabełki” itp.
  15. nie będą posiadać żadnych niebezpiecznych i ostrych przedmiotów i narzędzi;
  16. nie będą posiadać żadnych środków chemicznych, w tym proszków i płynów do prania.
  17. będą szanować przyrodę;
  18. będą stosować się do wskazań, nakazów i zakazów Kierownika i opiekunów;
  19. będą zawsze pogodni, koleżeńscy i uczynni.

Podczas podróży i pobytu obowiązują ponadto Zasady Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania zawarte w Statucie Szkoły.