Zadanie 8 - Zaawansowanie funkcje Scratch'a

Cele operacyjne - Uczeń powinien:

  • z pomocą nauczyciela wykorzystywać bloki służące nadawaniu i odbieraniu komunikatów,
  • sterować duszkiem przy pomocy klawiatury,
  • korzystać z wszystkich dostępnych efektów graficznych w Scratch,
  • z pomocą nauczyciela określać położenie duszka przy pomocy układu współrzędnych.

 

Na ostatnim spotkaniu z Mega Misją czekało na nas zadanie najtrudniejsze. Musieliśmy zaprogramować kilka elementów: samolot, wieżę kontroli lotów oraz zmianę tła. Co więcej do kilku elementów podawaliśmy kilka skryptów. Bez żadnych komplikacji udało nam się zalogować do programu Scratch. Najpierw obejrzeliśmy film z przygodami bohaterów Mega Misji, żeby wiedzieć jaki mamy dziś problem do rozwiązania. Musieliśmy wysłać specjalny program blokujący komputery  cyberprzestępcom z grupy FANG przy wykorzystaniu samolotu. Super sprawa! Pani pokazała nam w jaki sposób ustawić samolot, ale również potem inne elementy w stałym punkcie monitora. Zapoznaliśmy się z układem współrzędnych, a potem wykorzystaliśmy to do ulokowania samolotu we właściwej pozycji. Krok po kroku udało nam się utworzyć komendy, które tworzyły dialog między pilotem samolotu, a wieżą. Dwie osoby wpadły na pomysł, żeby potem w taki sposób stworzyć komiks.  Po początkowych kłopotach udało nam się zaprogramować klawisze na klawiaturze żeby po ich przyciśnięciu program odpowiednio reagował. Wszystko działało jak należy: samolot pytał o pozwolenie na start, wieża udzielała odpowiedzi, mogliśmy wciskać zgodę na start i samolot leciał oraz brak zgody i gra się kończyła. Jedynie co było dla nas trudne, to zbyt szybko znikały napisy, teraz wiemy że lepiej będzie dawać polecenie „pomyśl…przez 6 s.”, a nie tylko przez dwie. Ci, co mogli nagrywać nagrali jeszcze warczenie samolotu przy starcie. Na zakończenie zajęć nagraliśmy filmik, w którym (może troszkę zestresowani) mówimy co nam się podobało w Mega Misji, a co było dla nas trudne. Pani pokazała nam jeszcze projekty innych użytkowników Scratch’a i powiedziała w jaki sposób możemy uczyć się z tych projektów „podglądając” skrypty. Fajnie, że i my możemy udostępniać nasze projekty. Już mamy dużo pomysłów na stworzenie animacji lub gierek, a przecież o to chodziło, żebyśmy „posmakowali” programowania i wykorzystywali te umiejętności dalej. Pani obiecała nam, że to nie będzie koniec naszej przygody z kodowaniem i w klasie III będziemy uczyli się coraz trudniejszych elementów. Szkoda, że to koniec. Za nami 10 miesięcy przygód z Mega Misją, w nas mnóstwo umiejętności informatycznych i dużo wiedzy związanej z bezpieczeństwem w sieci, a przed nami otwarta droga do świata komputerów.