Misja 3 - Język mediów

  • Zadanie 1 - Psotnik w telewizji

    Cele operacyjne - Dzieci:

    • znają podstawowe funkcje komunikatów medialnych (informacyjną i rozrywkową);
    • wiedzą, czym charakteryzują się programy rozrywkowe i informacyjne;
    • potrafią je rozróżnić i podać przykłady obydwu typów programów.

     

    Na dzisiejszych zajęciach rozmawialiśmy o tym po co oglądamy telewizję? Wspólnie stwierdziliśmy, że oglądamy jakiś program dla rozrywki i dobrej zabawy lub dla zdobycia wiadomości i potrzebnych informacji. Odgrywaliśmy też scenki

    z przykładowego programu informacyjnego i rozrywkowego i rozmawialiśmy o tym, czym charakteryzują się te dwa rodzaje programów. Losując nazwy gatunków programów TV dopasowywaliśmy je do ich funkcji - rozrywkowej bądź informacyjnej. Na zakończenie, aby nie zgubić się w gąszczu telewizyjnych propozycji szukaliśmy

    w programie telewizyjnym programów informacyjnych i rozrywkowych przeznaczonych dla dzieci.

     

  • Zadanie 2 - Odróżnianie opinii od faktu

    Cele operacyjne - Dzieci:

    • wiedzą, co to jest opinia;
    • potrafią wyrazić opinię;
    • wiedzą, co to znaczy, że ktoś ma inny gust.

     

    Dzisiaj pomagaliśmy bliźniakom Julce i Kubie odróżniać opinie od faktów. Nauczyliśmy się, że każdy może mieć inny gust lub inne zdanie na dany temat. Najważniejsze jest jednak to, abyśmy szanowali opinie innych osób, a swoje zdanie umieli wyrażać w sposób kulturalny i grzeczny.

     

     

     

     

     

     

  • Zadanie 3 - Nauka poruszania się w świecie mediów

    Cele operacyjne - Dzieci:

    • rozpoznają różne środki przekazu;
    • potrafią wskazać podstawowe różnice pomiędzy środkami przekazu np. czym różni się książka od audiobooka;
    • potrafią przełożyć prostą treść na inną formę przekazu.

    Podczas dzisiejszej Mega Misji uczyliśmy się o tym, co są media. Nie było to dla nas oczywiste, bo wielu z nas kojarzyło ten wyraz ze sklepem „Media Ekspert” lub z medium. Pani zapoznała nas z różnymi rodzajami mediów, a my musieliśmy się zastanowić jakie zmysły muszą być zaangażowane, żeby odbierać komunikaty i informacje za pomocą danego medium. Rozmawialiśmy na temat różnic między poszczególnymi rodzajami mediów. Bardzo miło nam było posłuchać fragmentu bajki „Calineczka” z audiobooka. Potem rysowaliśmy ilustracje do tej bajki i stworzyliśmy wspólny komiks. To były bardzo pouczające zajęcia.

     

     

     

     

  • Zadanie 4 - Świadome stosowanie emotikonów

    Cele operacyjne - Dzieci:

    • rozumieją, co to są emocje;
    • wiedzą, że przekazy medialne wykorzystują rysunki i gesty, żeby przekazywać emocje;
    • potrafią odczytać i właściwie użyć proste emotikony;
    • wiedzą, że gesty w różnych kulturach mogą mieć różne znaczenia.

     

    Emocje towarzyszą nam na co dzień, a emotikony czyli np. wesołe lub smutne buźki  oraz rysunki gestów, kropki i kreski uzupełniają często wiadomości, które wysyłamy
    np. SMS –em. Na początku dzisiejszych zajęć każdy z nas miną i prostym gestem pokazał swoje emocje, a że  wszyscy byliśmy w dobrych humorach więc z ochotą zabraliśmy się do pracy. Odczytywaliśmy proste emotikony dołączone do SMS-a

    i okazało się, że ta sama wiadomość uzupełniona za każdym razem innym emotikonem  całkowicie zmieniała przekaz informacji. Bardzo podobało nam się odgrywanie scenek, gdy mogliśmy przekazywać wiadomości i wyrażać  różne emocje bez użycia słów. Dowiedzieliśmy się też, że te same gesty w różnych krajach mogą oznaczać coś innego. Na zakończenie za pomocą obrazków, buziek i innych znaków szyfrowaliśmy podane przez panią wiadomości.