Misja 7 - Etyka i wartości w komunikacji i mediach

  • Zadanie 4 - Rozpoznawanie dobrych i złych cech bohaterów z mediów i internetu

    Cele operacyjne - Dzieci:

    • znają pojęcia dobra i zła, potrafią ocenić dane zachowanie jako dobre lub złe;
    • wiedzą, że dobre i złe zachowania mają swoje konsekwencje;
    • potrafią wskazać przykłady dobrych i złych zachowań bohaterów w przekazach medialnych.

     

    Tematem przewodnim tej Mega Misji było dobro i zło. Pani czytała nam  opis różnych sytuacji, a my mieliśmy określić czy postępowanie bohatera jest dobre czy złe. Zadanie wykonaliśmy bez pomyłki. Następnie Pani przeczytała opowiadanie, w którym nie było zakończenia, naszym zadaniem było ustalenie tego zakończenia w grupach oraz przygotowanie inscenizacji. Jedna grupa miała wymyślić dobre zakończenie, a druga złe. Okazało się, że wśród nas są dobrzy aktorzy oraz reżyserzy, te scenki wyszły naprawdę znakomicie. Jednogłośnie stwierdziliśmy, że lepiej jak historia kończy się dobrze, bo wtedy wszyscy są szczęśliwsi. Na zakończenie zajęć wymienialiśmy dobrych i złych bohaterów, nie mieliśmy z tym większych problemów. Pani powiedziała, że w przypadku bajek często jest tak, że zła postać jest brzydka i szybko wiemy, że jest ona „czarnym charakterem”, ale żeby tak szybko nie oceniać ludzi w życiu codziennym, bo nie każdy brzydki człowiek jest zły. Dobrze jednak, że potrafimy rozpoznawać złe postacie

    w bajkach, grach komputerowych lub internecie.

     

     

  • Zadanie 3 - Kampanie społeczne

    Cele operacyjne -Dzieci:

    • wiedzą czym jest kampania społeczna;
    • wiedzą, że kampanie społeczne dotyczą problemów świata i ludzi;
    • potrafią zbudować własny przekaz dotyczący ważnego dla nich problemu.

     

    Na dzisiejszych zajęciach rozmawialiśmy o kampaniach społecznych,  czyli o tym co możemy zrobić aby zmienić świat na lepsze. Podawaliśmy przykłady takich kampanii, które znamy np. z telewizji i wielu dzieciom kojarzyła się z taka kampania z  Wielką Orkiestrą Świątecznej Pomocy. Mówiliśmy też o tym jak stworzyć kampanię społeczną aby dotarła do jak największej grupy ludzi.  Następnie losowaliśmy hasła przykładowych kampanii, które chętnie razem omawialiśmy. Na zakończenie każdy z nas wymyślił hasło swojej kampanii, którą chciałby zorganizować  np. w szkole. Do wymyślonych haseł rysowaliśmy  plakaty.

     

     

  • Zadanie 2 - Wrażliwość na emocje innych jest również ważna w mediach

    Cele operacyjne - Dzieci:

    • wiedzą, czym są emocje i potrafią podać ich przykłady;
    • wiedzą, że komunikat bezpośredni i nadany za pomocą mediów może wywołać u odbiorcy różne emocje;
    • rozumieją, że komunikacja za pomocą mediów to także komunikacja między osobami, którym należy się szacunek.

     

    Dzisiejsze zajęcia Mega Misji były bardzo emocjonujące, bo chodziło o emocje. Pani przygotowała dla nas wiele plansz przedstawiających emocje, które towarzyszą ludziom podczas różnych okazji. Następnie mieliśmy za zadanie przedstawiać różne uczucia oraz je odgadywać i co się okazało nie było to bardzo trudne. Bez kłopotów potrafiliśmy również nazywać emocje, kiedy tylko słyszeliśmy wypowiedzi innych. Wiemy po tych zajęciach, że emocje można pokazać gestem, wyrazem twarzy, głosem oraz całym sobą. Pouczające było zadanie, podczas którego rysowaliśmy to, jak się dziś czujemy oraz musieliśmy skomentować symbolicznie rysunek innych. Z bijącym sercem odczytywaliśmy komentarze innych na swojej pracy. Teraz już wiemy, że nasz komentarz wywołuje emocje u innych i lepiej, np. w internecie nic nie pisać niż pisać negatywne komentarze innym, bo robimy tym przykrość.

     

     

  • Zadanie 1 - Prawdziwa przyjaźń i porozumiewanie się za pomocą mediów

    Cele operacyjne - Dzieci:

    • rozumieją czym jest przyjaźń;
    • znają zalety i wady przyjaźni na odległość;
    • rozumieją, że komunikacja przez media może być niewystarczającą formą komunikacji interpersonalnej.

     

    Na dzisiejszej Mega Misji rozmawialiśmy o prawdziwej przyjaźni. Bez trudu odpowiedzieliśmy na pytania pani, które dotyczyły tego, jaki powinien być prawdziwy przyjaciel, co to znaczy być godnym zaufania oraz co można robić ze swoim przyjacielem. Okazało się, że każdy z nas ma swojego przyjaciela, a co najwspanialsze wielu z nich to uczniowie naszej klasy. Porozmawialiśmy z panią na temat tego, w jaki sposób można porozumiewać się z przyjacielem na odległość i okazało się, że nowoczesne technologie bardzo nam w tym pomagają. Wielu z nas korzysta ze skype’a czy facebook’a żeby porozmawiać z np. z rodziną, która jest daleko. Szkoda tylko, że nie zastąpią kontaktu osobistego. Nie zapomnieliśmy również o tradycyjnych formach, choćby listach. W naszej klasie odnaleźliśmy kilka listów, na których było napisane skąd pochodzą dzieci i co najbardziej lubią robić. Na zakończenie zajęć mogliśmy się przekonać czy łatwo jest komuś zaufać. Kolega miał przeprowadzić partnera, który miał zawiązane oczy przez ścieżkę. Okazało się, że wcale się nie baliśmy i mieliśmy do siebie zaufanie, jedynie pani się trochę bała kiedy prowadził ją Staś. Drugie zadanie było trudniejsze, bo partner miał dawać tylko instrukcje słowne i nie mógł pomagać, ale i to się udało. To dobrze, ze mamy zaufanie do naszych kolegów z klasy, to znaczy, że będziemy mogli na siebie liczyć. Teraz już wiemy i rozumiemy co to jest prawdziwa przyjaźń.