Misja 5 - Kreatywne korzystanie z mediów

  • Zadanie 1 - Zasady dobrej fotografii

    Cele operacyjne - Dzieci:

    • znają podstawowe zasady poprawnej kompozycji, zasadę trójpodziału kadru w fotografii i techniki robienia zdjęć,
    • potrafią wyrazić swoją opinię na temat danego zdjęcia,
    • potrafią zrobić zdjęcia za pomocą odpowiedniego sprzętu lub/i oprogramowania.

    Dzisiaj na zajęciach dużo się działo, odkrywaliśmy tajniki robienia dobrych zdjęć. Na początek okazało się, ze prawie wszyscy lubimy robić zdjęcia, a niektórzy z nas trochę na ten temat wiedzą. Potrafiliśmy  np. powiedzieć, co to jest kompozycja symetryczna i niesymetryczna, trafnie też odgadliśmy, co oznacza perspektywa z lotu ptaka i „na wprost”. Pani wytłumaczyła nam jeszcze inne pojęcia związane z fotografią np. co to jest kadr lub perspektywa żabia. Później pracując w grupach rozpoznawaliśmy zdjęcia udane i „nieudane”, tworzyliśmy różne kompozycje ze zgromadzonych przedmiotów, oraz robiliśmy zdjęcia z trzech poznanych perspektyw. Od tej pory, znając już niezbędnik dobrego fotografowania mamy nadzieję, że nasze zdjęcia będą zawsze „udane”.

     

     

  • Zadanie 2 - Nauka nagrywania dźwięków

    Cele operacyjne - Dzieci:

    • potrafią posługiwać się prostym sprzętem do nagrywania i odtwarzania dźwięku,
    • potrafią za pomocą prostego sprzętu przygotować tematyczne nagranie,
    • wiedzą, że utrwalone nagranie można odtwarzać dowolną ilość razy, przewijać, zastopować w dowolnym momencie, a także przenieść do komputera/na inny nośnik.

    Dzisiaj nie mogliśmy się doczekać zajęć z Mega Misją. A to wszystko za sprawą tego, że przynieśliśmy do szkoły sprzęt, którym można nagrywać. Mieliśmy tablety i telefony. Nareszcie ta lekcja nastała. Najpierw pani zapytała nas jakie dźwięki możemy słyszeć na co dzień. Potem skupiliśmy się na tych dźwiękach, która otaczają nas w szkole. Okazało się, że jest ich bardzo wiele. W szkole można chyba usłyszeć prawie wszystko, od cichego szelestu przewracanych kartek, czy cięcia nożyczkami po krzyki dzieci czy płacz Filipa. Potem podzieleni na pary nagraliśmy wybrane dźwięki, nie było to łatwe, bo inni zakłócali naszą ścieżkę dźwiękową. Ostatnim elementem tych zajęć było rozpoznawanie nagrany dźwięków – nie było to wcale trudne. Wiemy już jak nagrywać, jak odtworzyć nagrany dźwięk i go przewinąć. Na zakończenie zajęć robiliśmy zdjęcia pamiętając o tym, czego się nauczyliśmy wczoraj.

     

     

  • Zadanie 3 - Budowanie cyfrowych opowieści

    Cele operacyjne - Dzieci:

    • wiedzą, jak posługiwać się prostym aparatem cyfrowym lub innym urządzeniem z możliwością wykonywania zdjęć;
    • potrafią zaplanować i stworzyć własną obrazkową opowieść.

    Na dzisiejszej  Mega Misji dużo opowiadaliśmy. Pani dała nam dwa teksty, jeden była o czarodzieju, drugi o ucieczce przyborów z piórnika. Na ich podstawie stworzyliśmy, nasze opowiadania i  historyjki obrazkowe, które najpierw narysowaliśmy, a następnie tabletem zrobiliśmy zdjęcia naszym obrazkom. Tak powstała  cyfrowa opowieść, którą mogliśmy oglądać na tablecie.

     

     

     

  • Zadanie 4 - Obróbka cyfrowa zdjęć

    Cele operacyjne - Dzieci:

    • wiedzą, że za pomocą odpowiednich programów można przetwarzać zdjęcia, grafikę, filmy wideo i dźwięk;
    • potrafią przetwarzać w podstawowym zakresie dostępne treści medialne/cyfrowe.

    Na dzisiejszej Mega Misji uczyliśmy się całkiem nowym umiejętności. Tworzyliśmy pocztówki z życia naszej klasy. W pracowni komputerowej najpierw uruchomiliśmy odpowiednie programy, a następnie przystąpiliśmy do wyboru zdjęć.  Z galerii umieszczonej na stronie naszej szkoły każdy dokonał wyboru tych fotografii, które chciał wykorzystać. Następnie umieściliśmy je na pocztówce, odpowiednio je przycięliśmy oraz domalowaliśmy te elementy, które były nam potrzebne. Dobraliśmy odpowiednie tło i gotowe. Sami nie mogliśmy uwierzyć, że potrafimy takie rzeczy wykonać na komputerze.

     

     

  • Zadanie 5 - Cyfrowe zasoby, digitalizacja

    Cele operacyjne - Dzieci:

    • wiedzą co to jest digitalizacja;
    • wiedzą, że dzięki digitalizacji możemy mieć dostęp do treści, które często nie byłyby dla nas dostępne, np. obejrzeć w internecie eksponaty muzeum położonego w dalekim mieście lub kraju;
    • wiedzą, jak w prosty sposób zdigitalizować treści.

     

    Na dzisiejszych zajęciach pani zaprosiła nas do  wirtualnego zwiedzania muzeum i podziwiania zgromadzonych tam eksponatów. Następnie dowiedzieliśmy się co to jest digitalizacja i w jakim celu się ją stosuje. Podawaliśmy tez przykłady w jaki sposób można digitalizować  różne dzieła np. starodawne książki czy zabytkowe budowle.  Później pani zaproponowała żebyśmy stworzyli własną galerię do „Muzeum przyszłości”. Powstały zabawne prace, które następnie sfotografowaliśmy tabletem, a pani umieściła je w komputerze. Tak powstała nasza wirtualna galeria.