Misja 4 - Prawo

  • Zadanie 1 - Kuba i Julka bronią swoich praw

    Cele operacyjne - dzieci:

    • wiedzą, czym jest prawo;
    • wiedzą, jakie są prawa dziecka;
    • potrafią określić, z czym wiąże się prawo do informacji.

     

    Temat dzisiejszych zajęć był zaszyfrowany, ale my bez problemu poradziliśmy sobie

    z tym zadaniem.   Rozszyfrowaliśmy, że dzisiaj będziemy rozmawiać o tym czym jest prawo, a także o prawach dziecka. Niektóre prawa dziecka znaliśmy doskonale

    np. o  prawie do zabawy i odpoczynku wiedzieliśmy wszyscy, a  z innymi prawami  zapoznała nas pani, czytając nam wierszyk „Dziecięce prawa”. Dzisiaj dłużej rozmawialiśmy o prawie dzieci do informacji, i według nas powiedzenie „dzieci i ryby głosu nie mają” jest nieprawdziwe. Mówiliśmy też o tym, że każdy powinien znać swoje prawa, ale musimy pamiętać, że inni też mają takie same prawa i należy je nawzajem szanować.

     

     

     

     

  • Zadanie 2 - Prawa autorskie

     

    Cele operacyjne - Dzieci:

    • wiedzą, kto to jest autor;
    • rozumieją, że mają prawo decydować, z kim dzielą się swoją twórczością;
    • wiedzą, co to jest plagiat;
    • rozumieją, dlaczego nie wolno plagiatować cudzych utworów;
    • wiedzą, co to jest cytat; potrafią wskazać cytat we własnej i cudzej wypowiedzi.

     

    Na zajęcia przynieśliśmy nasze dzieła, czyli różne prace, które wykonaliśmy własnymi rękami. Od rana dopytywaliśmy się, kiedy będziemy o nich opowiadać, bo byliśmy z nich bardzo dumni. Okazało się, że miały one odwrócić uwagę cyberprzestępcy od skopiowania Psotnika. Pochwaliliśmy się wszystkim naszymi dziełami, podpisaliśmy je, a potem pani poprosiła nas żebyśmy na chwilę wyszli z klasy. Kiedy wróciliśmy przy naszych pracach były zupełnie inne podpisy. Niektórzy z nas zdenerwowali się tak bardzo, że podarli karteczki z błędnym podpisem. Było nam smutno, czuliśmy złość. Dzięki temu zrozumieliśmy, że autor dzieła jest do niego bardzo przywiązany i nikt nie ma prawa zabierać jego własności i podawać za swoją. Oczywiście każdy twórca ma prawo pokazać innym co zrobił, ale wykorzystać to możemy tylko za jego zgodą

    i popisując jego danymi. Pani powiedziałam, że chce zamieścić zdjęcia naszych prac

    w internecie, ale my musimy się na to zgodzić. Byliśmy dumni z naszych prac, więc się zgodziliśmy. Dzięki tym zajęciom wiemy kim jest twórca, co oznacza plagiat oraz co to jest prawo autorskie.

     

     

       

  • Zadanie 3 - Zasady bezpiecznego korzystania z mediów

    Cele operacyjne - dzieci:

    • znają zasady korzystania z mediów;
    • wiedzą, jak zachować się, gdy w sieci zobaczą coś niepokojącego;
    • znają podstawowe zasady bezpiecznego korzystania z mediów.

    Dzisiaj na zajęciach przypominaliśmy sobie i utrwalaliśmy zasady  bezpiecznego korzystaniu z Internetu. Na początek, rozwiązując quiz, mieliśmy pomóc małemu pingwinkowi w pokonaniu problemów podczas korzystania z tabletu. Niestety Psotnik narozrabiał i zablokował nam dostęp do Internetu. Quizu nie mogliśmy rozwiązać, ale o bezpiecznym  korzystaniu z mediów rozmawialiśmy z panią. Postanowiliśmy też  przygotować kontrakt dla nas i naszych rodziców  o zasadach bezpiecznego  korzystania z mediów. Każdy z nas wziął swój  kontrakt do domu aby omówić go z rodzicami, podpisać  i przede wszystkim przestrzegać zapisanych w nim zasad. 

     

     

       

     

  • Zadanie 4 - Trudności w dostępie do kultury i informacji

    Cele operacyjne -Dzieci:

    • wiedzą, czym jest niepełnosprawność;
    • potrafią wskazać podstawowe rozwiązania zapewniające osobom z niepełnosprawnością dostępność do informacji i kultury.

     

    Na dzisiejszych zajęciach rozmawialiśmy o tym, co można zrobić aby osoby niepełnosprawne miały taki sam dostęp do informacji i kultury jak inni ludzie. Najpierw projektowaliśmy przyjazne kino, takie z podjazdem dla wózków i z szerokimi drzwiami, aby swobodnie mogły wjechać do niego osoby korzystające z wózków. Robiąc doświadczenie z odczytywaniem bardzo małych napisów z kartek zrozumieliśmy,

    że w przyjaznym kinie napisy na ekranie kinowym, a także napisy w innych miejscach, muszą być na tyle duże, aby mogły je odczytać osoby słabowidzące. Na koniec pani była lektorem i opisywała nam obrazek, a my staraliśmy się jak najdokładniej go narysować. Domyśliliśmy się, że takie opisy kadru w kinie są potrzebne osobom niewidomym lub słabowidzącym. Naszym zdaniem zrobiliśmy wszytko aby w przyjaznym kinie wszyscy ludzie, także osoby niepełnosprawne czuli się bardzo dobrze i byli pełnoprawnymi odbiorcami kultury.