Misja 4 - Prawo
Zadanie 1 - Kuba i Julka bronią swoich praw
Cele operacyjne - dzieci:
- wiedzą, czym jest prawo;
- wiedzą, jakie są prawa dziecka;
- potrafią określić, z czym wiąże się prawo do informacji.
Temat dzisiejszych zajęć był zaszyfrowany, ale my bez problemu poradziliśmy sobie
z tym zadaniem. Rozszyfrowaliśmy, że dzisiaj będziemy rozmawiać o tym czym jest prawo, a także o prawach dziecka. Niektóre prawa dziecka znaliśmy doskonale
np. o prawie do zabawy i odpoczynku wiedzieliśmy wszyscy, a z innymi prawami zapoznała nas pani, czytając nam wierszyk „Dziecięce prawa”. Dzisiaj dłużej rozmawialiśmy o prawie dzieci do informacji, i według nas powiedzenie „dzieci i ryby głosu nie mają” jest nieprawdziwe. Mówiliśmy też o tym, że każdy powinien znać swoje prawa, ale musimy pamiętać, że inni też mają takie same prawa i należy je nawzajem szanować.
Zadanie 2 - Prawa autorskie
Cele operacyjne - Dzieci:
- wiedzą, kto to jest autor;
- rozumieją, że mają prawo decydować, z kim dzielą się swoją twórczością;
- wiedzą, co to jest plagiat;
- rozumieją, dlaczego nie wolno plagiatować cudzych utworów;
- wiedzą, co to jest cytat; potrafią wskazać cytat we własnej i cudzej wypowiedzi.
Na zajęcia przynieśliśmy nasze dzieła, czyli różne prace, które wykonaliśmy własnymi rękami. Od rana dopytywaliśmy się, kiedy będziemy o nich opowiadać, bo byliśmy z nich bardzo dumni. Okazało się, że miały one odwrócić uwagę cyberprzestępcy od skopiowania Psotnika. Pochwaliliśmy się wszystkim naszymi dziełami, podpisaliśmy je, a potem pani poprosiła nas żebyśmy na chwilę wyszli z klasy. Kiedy wróciliśmy przy naszych pracach były zupełnie inne podpisy. Niektórzy z nas zdenerwowali się tak bardzo, że podarli karteczki z błędnym podpisem. Było nam smutno, czuliśmy złość. Dzięki temu zrozumieliśmy, że autor dzieła jest do niego bardzo przywiązany i nikt nie ma prawa zabierać jego własności i podawać za swoją. Oczywiście każdy twórca ma prawo pokazać innym co zrobił, ale wykorzystać to możemy tylko za jego zgodą
i popisując jego danymi. Pani powiedziałam, że chce zamieścić zdjęcia naszych prac
w internecie, ale my musimy się na to zgodzić. Byliśmy dumni z naszych prac, więc się zgodziliśmy. Dzięki tym zajęciom wiemy kim jest twórca, co oznacza plagiat oraz co to jest prawo autorskie.
Zadanie 3 - Zasady bezpiecznego korzystania z mediów
Cele operacyjne - dzieci:
- znają zasady korzystania z mediów;
- wiedzą, jak zachować się, gdy w sieci zobaczą coś niepokojącego;
- znają podstawowe zasady bezpiecznego korzystania z mediów.
Dzisiaj na zajęciach przypominaliśmy sobie i utrwalaliśmy zasady bezpiecznego korzystaniu z Internetu. Na początek, rozwiązując quiz, mieliśmy pomóc małemu pingwinkowi w pokonaniu problemów podczas korzystania z tabletu. Niestety Psotnik narozrabiał i zablokował nam dostęp do Internetu. Quizu nie mogliśmy rozwiązać, ale o bezpiecznym korzystaniu z mediów rozmawialiśmy z panią. Postanowiliśmy też przygotować kontrakt dla nas i naszych rodziców o zasadach bezpiecznego korzystania z mediów. Każdy z nas wziął swój kontrakt do domu aby omówić go z rodzicami, podpisać i przede wszystkim przestrzegać zapisanych w nim zasad.
Zadanie 4 - Trudności w dostępie do kultury i informacji
Cele operacyjne -Dzieci:
- wiedzą, czym jest niepełnosprawność;
- potrafią wskazać podstawowe rozwiązania zapewniające osobom z niepełnosprawnością dostępność do informacji i kultury.
Na dzisiejszych zajęciach rozmawialiśmy o tym, co można zrobić aby osoby niepełnosprawne miały taki sam dostęp do informacji i kultury jak inni ludzie. Najpierw projektowaliśmy przyjazne kino, takie z podjazdem dla wózków i z szerokimi drzwiami, aby swobodnie mogły wjechać do niego osoby korzystające z wózków. Robiąc doświadczenie z odczytywaniem bardzo małych napisów z kartek zrozumieliśmy,
że w przyjaznym kinie napisy na ekranie kinowym, a także napisy w innych miejscach, muszą być na tyle duże, aby mogły je odczytać osoby słabowidzące. Na koniec pani była lektorem i opisywała nam obrazek, a my staraliśmy się jak najdokładniej go narysować. Domyśliliśmy się, że takie opisy kadru w kinie są potrzebne osobom niewidomym lub słabowidzącym. Naszym zdaniem zrobiliśmy wszytko aby w przyjaznym kinie wszyscy ludzie, także osoby niepełnosprawne czuli się bardzo dobrze i byli pełnoprawnymi odbiorcami kultury.