Misja 2 - Dziecko w środowisku medialnym

  • Zadanie 1 - Przedstawiamy się w internecie

    Cele operacyjne - Dzieci:

    • potrafią się przedstawić, powiedzieć o sobie kilka zdań;
    • wiedzą, że obcym nie udziela się wszystkich informacji na swój temat;
    • rozumieją, po co stosuje się awatary i nicki;
    • potrafią stworzyć swój symbol (który mógłby służyć jako awatar) i wymyślić nick.

     

    Co mogę powiedzieć o sobie innym? - to pytanie zadaliśmy sobie na początku zajęć. Rysując swoje słoneczko opowiadaliśmy o sobie, swoich umiejętnościach

    i zainteresowaniach. Następnie wspólnie z panią zastanawialiśmy się, jakimi informacjami możemy dzielić się z obcymi ludźmi np. w Internecie. Stwierdziliśmy, że niektórych informacji np. adresu, numeru telefonu oraz tego co mamy w domu nie powinniśmy udostępniać obcym ludziom. Później rozmawialiśmy o tym, co to jest nick

    i awatar. Pracując w w parach zastanawialiśmy się co o ludziach może mówić ich awatar

    i nick. Wiemy już, że za nimi nie zawsze kryją się te osoby za które się podają. Na koniec każdy z nas projektował swój awatar i wymyślał swój nick.

     

       

     

     

  • Zadanie 2 - Poznajemy zasady komunikacji

    Cele operacyjne -Dzieci:

    • wiedzą, jakie są podstawowe zasady komunikacji bezpośredniej, przez telefon, SMS i e-mail;
    • wiedzą, jak zastosować zasady komunikowania się w praktyce.

     

    Z zaciekawieniem oglądaliśmy filmik z kolejną przygodą Psotnika. Nauczyliśmy się dzisiaj w jaki sposób można się komunikować. Poznaliśmy ogólne zasady komunikacji oraz zasady, które obowiązują w zależności od tego, czy piszemy czy bezpośrednio zwracamy się do rozmówcy. Bardzo nam się podobało tworzenie wiadomości do kolegi, nauczyciela i rodziców. Po tych zajęciach wiemy, że ważne jest nie tylko to w jaki sposób się komunikujemy, ale również z kim rozmawiamy. Zapamiętamy, że nie wypada do nauczyciela powiedzieć "siema" czy do babci "spoko".

     

     

     

     

     

  • Zadanie 3 - Poznawanie różnych rodzajów i stylów komunikacji

    Cele operacyjne -Dzieci:

    • odróżniają komunikaty formalne i nieformalne;
    • potrafią formułować komunikaty za pomocą różnych środków wyrazu;
    • wiedzą, że można komunikować się nie tylko słowami, a także gestem, obrazem czy dźwiękiem.

     

    Dzisiaj na zajęciach poznawaliśmy różne sposoby  i zasady komunikowania się z innymi osobami.  Na początku  rozróżnialiśmy komunikaty formalne, które stosujemy w rozmowach z dorosłymi od komunikatów nieformalnych, których używamy między sobą. Dowiedzieliśmy się też, że w komunikacji  oprócz słów ważne są gesty, obrazy lub dźwięki.  Na dzisiejszych zajęciach naszą ulubioną formą komunikacji  były gesty i  dźwięk. A ponieważ dobra komunikacja z innymi  to ważna sprawa, zawsze musimy pamiętać o tym, byśmy byli grzeczni i kulturalni w rozmowie z innymi oraz żebyśmy umieli słuchać innych.

     

     

     

     

  • Zadanie 4 - Świadome odróżnianie fikcji od rzeczywistości

    Cele operacyjne -Dzieci:

    • potrafią rozróżniać zjawiska pochodzące ze świata fikcji i świata doświadczanego bezpośrednio;
    • rozumieją, że świat fikcji kreowany jest przez ludzi dzięki ich wyobraźni i kreatywności.

    Uczniowie bez trudu wymieniali znanych sobie Super Bohaterów. Jako nauczyciel mogłam się bardzo dużo dowiedzieć. Ważne, że dzieci wymieniały nie tylko postacie

    z bajek, ale również postacie ze świata realnego. Z wielkim zaangażowaniem przystąpiły do narysowania swojego bohatera i wymyślaniem dla niego super mocy. Trochę trudniej było wymyśleć, czy raczej nazwać, swoje super moce. Ale okazało się, że każdy jest wyjątkowy i posiada jakieś zdolności czyli super moce. Zabawa z piłką utrwaliła znajomość elementów świata realnego i fikcyjnego. Dzieci po zajęciach wiedzą, że świat fikcyjny jest kreowany przez wyobraźnię ludzi i nie trzeba wierzyć we wszystko co ogląda się w bajkach lub w grach komputerowych.