Misja 2 - Dziecko w środowisku medialnym
Zadanie 1 - Przedstawiamy się w internecie
Cele operacyjne - Dzieci:
- potrafią się przedstawić, powiedzieć o sobie kilka zdań;
- wiedzą, że obcym nie udziela się wszystkich informacji na swój temat;
- rozumieją, po co stosuje się awatary i nicki;
- potrafią stworzyć swój symbol (który mógłby służyć jako awatar) i wymyślić nick.
Co mogę powiedzieć o sobie innym? - to pytanie zadaliśmy sobie na początku zajęć. Rysując swoje słoneczko opowiadaliśmy o sobie, swoich umiejętnościach
i zainteresowaniach. Następnie wspólnie z panią zastanawialiśmy się, jakimi informacjami możemy dzielić się z obcymi ludźmi np. w Internecie. Stwierdziliśmy, że niektórych informacji np. adresu, numeru telefonu oraz tego co mamy w domu nie powinniśmy udostępniać obcym ludziom. Później rozmawialiśmy o tym, co to jest nick
i awatar. Pracując w w parach zastanawialiśmy się co o ludziach może mówić ich awatar
i nick. Wiemy już, że za nimi nie zawsze kryją się te osoby za które się podają. Na koniec każdy z nas projektował swój awatar i wymyślał swój nick.
Zadanie 2 - Poznajemy zasady komunikacji
Cele operacyjne -Dzieci:
- wiedzą, jakie są podstawowe zasady komunikacji bezpośredniej, przez telefon, SMS i e-mail;
- wiedzą, jak zastosować zasady komunikowania się w praktyce.
Z zaciekawieniem oglądaliśmy filmik z kolejną przygodą Psotnika. Nauczyliśmy się dzisiaj w jaki sposób można się komunikować. Poznaliśmy ogólne zasady komunikacji oraz zasady, które obowiązują w zależności od tego, czy piszemy czy bezpośrednio zwracamy się do rozmówcy. Bardzo nam się podobało tworzenie wiadomości do kolegi, nauczyciela i rodziców. Po tych zajęciach wiemy, że ważne jest nie tylko to w jaki sposób się komunikujemy, ale również z kim rozmawiamy. Zapamiętamy, że nie wypada do nauczyciela powiedzieć "siema" czy do babci "spoko".
Zadanie 3 - Poznawanie różnych rodzajów i stylów komunikacji
Cele operacyjne -Dzieci:
- odróżniają komunikaty formalne i nieformalne;
- potrafią formułować komunikaty za pomocą różnych środków wyrazu;
- wiedzą, że można komunikować się nie tylko słowami, a także gestem, obrazem czy dźwiękiem.
Dzisiaj na zajęciach poznawaliśmy różne sposoby i zasady komunikowania się z innymi osobami. Na początku rozróżnialiśmy komunikaty formalne, które stosujemy w rozmowach z dorosłymi od komunikatów nieformalnych, których używamy między sobą. Dowiedzieliśmy się też, że w komunikacji oprócz słów ważne są gesty, obrazy lub dźwięki. Na dzisiejszych zajęciach naszą ulubioną formą komunikacji były gesty i dźwięk. A ponieważ dobra komunikacja z innymi to ważna sprawa, zawsze musimy pamiętać o tym, byśmy byli grzeczni i kulturalni w rozmowie z innymi oraz żebyśmy umieli słuchać innych.
Zadanie 4 - Świadome odróżnianie fikcji od rzeczywistości
Cele operacyjne -Dzieci:
- potrafią rozróżniać zjawiska pochodzące ze świata fikcji i świata doświadczanego bezpośrednio;
- rozumieją, że świat fikcji kreowany jest przez ludzi dzięki ich wyobraźni i kreatywności.
Uczniowie bez trudu wymieniali znanych sobie Super Bohaterów. Jako nauczyciel mogłam się bardzo dużo dowiedzieć. Ważne, że dzieci wymieniały nie tylko postacie
z bajek, ale również postacie ze świata realnego. Z wielkim zaangażowaniem przystąpiły do narysowania swojego bohatera i wymyślaniem dla niego super mocy. Trochę trudniej było wymyśleć, czy raczej nazwać, swoje super moce. Ale okazało się, że każdy jest wyjątkowy i posiada jakieś zdolności czyli super moce. Zabawa z piłką utrwaliła znajomość elementów świata realnego i fikcyjnego. Dzieci po zajęciach wiedzą, że świat fikcyjny jest kreowany przez wyobraźnię ludzi i nie trzeba wierzyć we wszystko co ogląda się w bajkach lub w grach komputerowych.