Misja 10 - Mobilne bezpieczeństwo
Zadanie 4 - Anonimowość w internecie
Cele operacyjne - Dzieci:
- wiedzą, co oznacza słowo anonimowość;
- wiedzą, że imienność może być pozorowana (np. rozmówca może podać fałszywe nazwisko i funkcję);
- potrafią wskazać proste przykłady sytuacji, w których mogą lub powinni pozostać anonimowi oraz sytuacji, w których nie mogą zachować anonimowości w sieci
Psotnik cyfrowym detektywem.
Detektywi z Mega Misji to właśnie my, bo dzisiaj na zajęcia zdemaskowaliśmy kilka bajkowych postaci, a właściwie oszustów, którzy podawali się za kogoś, kim nie są. Rozmawialiśmy też z panią o tym czy trzeba zdradzać swoją tożsamość w Internecie, czy lepiej pozostać anonimowym. Na podstawie scenek, które bardzo lubimy odgrywać, omawialiśmy sytuacje w których powinniśmy podawać swoje dane oraz takie,
w których nie powinniśmy tego robić.
Zadanie 3 - Wady i zalety chmury internetowej
Cele operacyjne - Dzieci:
- znają pojęcie chmury internetowej;
- wiedzą, jakie wady i zalety ma chmura;
- potrafią wykorzystać prosty mechanizm chmury.
Temat Psotnika, który buja w obłokach bardzo nam się spodobał. Wszyscy wiedzieliśmy co to jest chmura, bo nie tak dawno były zajęcia dotyczące pogody. Okazało się jednak, że nie o taką chmurę chodziło. Pani opowiedziała nam o tym co to jest i do czego wykorzystuje się chmury w internecie. Teraz było to dla nas łatwe i wielu uczniów choć raz miało okazję przeglądać zdjęcia w takiej chmurze. Zastanawialiśmy się jakie są wady i zalety chmury i zdecydowanie więcej widzieliśmy zalet. Potem przesłaliśmy do chmury zdjęcia z dzisiejszej wycieczki, co trwało może 2 sekundy. Przekonało nas to do tego, że taka chmura to dobre rozwiązanie, bo zaraz po przyjściu do domu będziemy mogli zdjęcia pokazać rodzicom, a tak byłyby tylko na szkolnym komputerze. Mega Misja to wspaniała sprawa, bo wiemy już bardzo dużo o cyfrowym świecie.
Zadanie 2 - Świat aplikacji
Cele operacyjne - Dzieci:
- wiedzą, że aplikacje dla dzieci i nie tylko mogą generować koszty, zarówno przy instalacji, jak i podczas ich późniejszego używania;
- wiedzą, że instalowane w urządzeniach aplikacje mogą okazać się niebezpieczne.
Dzisiaj na Mega Misji uczyliśmy się o aplikacjach. Pani napisała nam literki, które musieliśmy przyozdobić. Następnie poukładaliśmy je według numerów, które były z tyłu. Wyszło nam słowo "aplikacja". Potem pani dała nam tablety i sprawdzaliśmy jakie są tam aplikacje. Mogliśmy je uruchomić. Na koniec pani sprawdzała czy potrafimy dobrze zarządzać aplikacjami.
(autor: Jagoda Ordecha klasa II)Zadanie 1 - Uwiecznianie, a upublicznianie
Cele operacyjne - Dzieci:
- wiedzą, że istnieje różnica pomiędzy zrobieniem zdjęcia lub nakręceniem filmu a udostępnieniem go publicznie;
- potrafią wskazać proste przykłady upublicznienia (np. strona internetowa, druk, tablica ogłoszeń, wystawa);
- wiedzą, że każdy ma prawo decydować o publikacji swojego wizerunku i swojego utworu oraz że osobami odpowiedzialnymi za taką decyzję w przypadku wizerunku dziecka są jego rodzice lub opiekunowie
Dzisiaj nasza Mega grupa przygotowywała się do udziału w konkursie filmowym. Wyobrażaliśmy sobie, że jesteśmy ekipą filmową, która ma za zadanie nagrać filmu. Pani wręczyła nam regulamin konkursu oraz formularz zgłoszeniowy,
w którym mieliśmy zapisać o czym będzie nasz film, podać jego tytuł i kto w nim wystąpi. Z wyborem tematu mieliśmy problem, bo każdy miał swój pomysł na film i ciężko było z niego zrezygnować. Po burzliwej dyskusji tematem filmu zostały zwierzęta, a konkretnie mała myszka, która uciekła z klasy II. Powstały też plakaty promujący nasz film. Gdy wszystko było już ustalone, pani zapytała nas czy słyszeliśmy kiedyś o zgodzie na wykorzystanie czyjegoś wizerunku np.
w filmie czy na stronie internetowej? Większość z nas wiedziała, że potrzebna jest na to zgoda rodziców, ale w utrwaleniu naszych wiadomości nt upublicznienia
i wykorzystywania czyjegoś wizerunku pomogły nam rysunki scenek komiksowych, które wspólnie omówiliśmy.